Voedingswaakhond foodwatch brengt vier zaken van misleidende reclame op eten en drinken voor de Reclame Code Commissie. Heineken, Nestlé, Honig en Liga misleiden de consument met onzin-reclame over gezondheid, loze aanbevelingen voor vrouwen of kinderen, of met valse beloften over ingrediënten, aldus foodwatch. Eerder kreeg een consument met hulp van foodwatch voedingsgigant Unilever op de knieën door de Reclame Code Commissie in te schakelen. De commissie oordeelde in februari dat Blue Band Goede Start Witbrood onterecht de claim 'wit waar volkoren in zit' hanteerde. De voedingsgigant trok daarom twee weken geleden de claim terug.
“We grijpen alle middelen aan om producenten te laten stoppen met deze leugenachtige praktijken. We hebben allemaal recht op eerlijke, betrouwbare informatie over hun eten en drinken. Dat recht halen we nu bij de RCC”, zegt foodwatch-directeur Bart van Opzeeland. “Consumenten maken zich terecht druk over de voortdurende en stelselmatige misleiding bij voeding. Op dit moment zijn we bezig met de verkiezing van de grootste leugenaar onder de voedselproducenten. We hebben al bijna tienduizend stemmen binnen.”
foodwatch heeft vier producten van de aangeklaagde producenten onderzocht en geconludeerd dat er sprake is van misleiding in de reclame en marketing uitingen. Deze misleiding is in strijd met de regels waaraan reclame moet voldoen welke zijn opgesteld door producenten zelf, reclamebureaus en media. Ze zijn opgenomen in de Nederlandse Reclame Code (NRC).
“Het gaat om Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem van Heineken, Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer van Nestle, Fruitkick eXtra Framboos van Liga en Limburgse Asperge-crèmesoep van Honig.” , zegt van Opzeeland. “We denken dat dit slechts het topje van de ijsberg is”
Consumenten kunnen tot en met 7 juni stemmen op een van de vijf genomineerde producten waarvan zij vinden dat de leugen het grootst is op www.foodwatch.nl Op 8 Juni staat foodwatch aan de deur bij de 'winnaar' om het Gouden Windei uit te reiken.